Wat is linkbuilding en hoe werkt het?

Link building is een zoekmachine optimalisatie techniek die uw zoekmachine ranking verhoogt. Links zijn een van de belangrijkste manieren waarop zoekmachine algoritmes de relevantie van een pagina bepalen.


Het hebben van een goed aantal links naar een website geeft aan dat de inhoud die er staat waardevol is. Externe en interne links zorgen beide voor meer zichtbaarheid van uw website. Bovendien helpt het plaatsen van links Google en andere zoekmachines bij het crawlen van uw site.

Wat is van belang als het gaat om linkbuilding?

De factoren die bepalen hoe gunstig een specifieke link is voor uw ranking zijn onder andere:

  • Globale populariteit: Populaire sites ontvangen meer externe links. Wikipedia eindigt bovenaan de zoekpagina's voor veel onderwerpen omdat zoveel websites ernaar linken.
  • Lokale populariteit: Lokale populariteit verwijst naar inkomende links die afkomstig zijn van soortgelijke sites. Bijvoorbeeld, als u een schoenenwinkel heeft, en een populaire schoenen blog linkt ernaar, zullen zoekmachines meer aandacht besteden dan wanneer de link van een niet-verwante website komt.
  • Ankertekst: Als iemand naar jouw schoenenwinkel linkt met "schoenenwinkel" als ankertekst, geeft dit een signaal af aan zoekmachines dat jouw website een goede bron voor schoenen is. Maar als de anchor-tekst die bezoekers naar een pagina brengt te vaak dezelfde zoekwoorden gebruikt, kunnen zoekmachines spam-tactieken gaan vermoeden.
  • Link context: Links zijn waardevoller als de context direct gerelateerd is aan het onderwerp uw website. De overgang van de huidige pagina naar de pagina waarnaar gelinkt wordt moet relatief naadloos zijn.
  • Waar de link vandaan komt: Links van gezaghebbende websites leggen meer gewicht in de schaal dan links van minder betrouwbare sites. Een link die bijvoorbeeld van de officiële blog van Google komt, zal meer gezag hebben dan een link die van een persoonlijke blog op WordPress komt. Zoekmachines hebben methoden om spam en irrelevante inhoud te sorteren, en Google heeft een ranking systeem dat individuele webpagina's rangschikt op basis van hun reputatie.

Hoe werkt linkbuilding?

Er zijn in wezen twee manieren om links naar uw website te ontwikkelen: interne en externe. Externe links zijn moeilijker te verkrijgen omdat ze van andere websites komen, dit noemen we ookwel linkbuilding. Beginnen met interne links is gemakkelijk omdat het helemaal van jou afhangt. Het enige wat nodig is, is een beetje tijd en zorgvuldige planning om uw gebruik van interne links te verhogen en SEO voor uw bedrijf te stimuleren.

Deep linking verwijst naar het proces van linken naar andere pagina's dan alleen uw homepage of contact pagina. Elke pagina op uw website moet bereikbaar zijn via ten minste één tekstlink. Verhoog uw interne links door te linken naar relevante blogberichten en productpagina's, in plaats van bezoekers alleen naar uw homepage te leiden.

Het bijhouden van een blog helpt bij het verhogen van interne links door meer mogelijkheden te bieden voor u om terug te linken naar specifieke producten of andere interne pagina's. Vergeet ook niet te linken vanaf social media platforms.

Om externe links te verkrijgen, is de beste strategie het creëren van uitstekende site-inhoud. U kunt ook bloggers en andere beïnvloeders benaderen om te vragen of u op hun sites mag gastbloggen. Neem nooit uw toevlucht tot zwarte hoed SEO trucs, zoals het betalen voor links. Deze werken averechts omdat de links van spammerige websites komen.